Osobní asistence
Komu je služba určena?
Seniorům a ostatním klientům, kteří mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení, a jejichž situace vyžaduje pomoc jiné fyzické osoby.
Co osobní asistence nabízí?
Pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu (při oblékání, svlékání, při prostorové orientaci, při přesunu na lůžko nebo vozík), pomoc při osobní hygieně (při koupání, péči o vlasy a nehty apod.), pomoc při zajištění stravy (příprava a podání jídla a pití, pomoc při zajištění chodu domácnosti (úklid, nákupy, pochůzky), výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti (trénink paměti, cvičení těla i mysli, ruční práce, nácvik běžných činností, procházky), zprostředkování kontaktu se společenským prostředím (společenské a kulturní akce, přednášky atd.), pomoc při uplatňování práv a oprávněných zájmů a při obstarávání běžných záležitostí.
Kdy lze službu poskytnout?
Každý den 7 dní v týdnu, 24 h denně, dle přání klienta nebo jeho rodinných příslušníků.
Kde je služba poskytována?
V domácnosti nebo v terénu, všude tam, kde klient potřebuje pomoc druhé osoby.
Jak službu objednat?
Kontaktní osobu můžete oslovit přímo, telefonicky na čísle uvedeném v sekci „kontakty“ této webové stránky, nebo prostřednictvím e-mailu. Můžete nás rovněž navštívit osobně v kontaktním místě (adresa je taktéž uvedena v sekci „kontakty“).
- Obecné infomace
- Cílové skupiny bez omezení věku
- Forma poskytování
- Základní typy činností
- Průběh služby
Obecné infomace
Osobní asistence je terénní služba poskytovaná osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení a jejichž situace vyžaduje pomoc jiné osoby. Služba se poskytuje bez časového omezení, v přirozeném sociálním prostředí osob a při činnostech, které osoba potřebuje. Služba je poskytována za úhradu od uživatele.
Cílové skupiny bez omezení věku
- Osoby s chronickým onemocněním
- Osoby se zdravotním postižením
Forma poskytování
Terénní forma péče, služba se poskytuje v domácím prostředí u klienta
Základní typy činností
- pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu (při oblékání, svlékání, při prostorové orientaci, při přesunu na lůžko nebo vozík)
- pomoc při osobní hygieně (při koupání, při péči o vlasy a nehty, při použití WC)
- pomoc při zajištění stravy (příprava a podání jídla a pití)
- pomoc při zajištění chodu domácnosti (úklid, nákupy, pochůzky)
- výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti (trénink paměti, cvičení těla i mysli, ruční práce, nácvik běžných činností, procházky, atd.)
- zprostředkování kontaktu se společenským prostředím (společenské a kulturní akce, přednášky, atd.)
- pomoc při uplatňování práv a oprávněných zájmů a při obstarávání běžných záležitostí.
Průběh služby
- Oslovení organizace poskytující osobní asistenci bude probíhat osobně, telefonicky prostřednictví call centra, obecních úřadů nebo přes internetovou stránku.
- Po předchozí domluvě navštívíme klienta v jeho domácím prostředí. Pracovník pečovatelské služby mu v rámci sociálního šetření vysvětlí a nabídne veškeré možnosti a seznámí ho s pravidly této služby (ceníkem služeb).
- Na základě společné domluvy bude sepsána smlouva o poskytování osobní asistence mezi organizací a klientem. Ve smlouvě bude uvedeno datum jejího sepsání a její součástí bude rozsah a časový harmonogram poskytované osobní asistence.
- V průběhu služby se bude společně s klientem vytvářet individuální plán, který by měl pomoci cíleně zlepšovat situaci klienta.
- Pokud se v průběhu poskytování služby vyskytnou zdravotní nebo sociální problémy na straně klienta, pracovník neodkladně uvědomí praktického lékaře, sociální pracovnici a svého nadřízeného pracovníka, popř. zavolá klientovi RZP.
- Kvalita poskytovaných služeb bude pravidelně sledována pomocí plnění Individuálních plánů a cílů služby, dále bude monitoring kvality prováděn dle modelu řízení kvality a standardů sociálních služeb dle zákona č. 108/2006 Sb.